|
|
ေမဓိကာရာမ စာသင္တုိက္ဟာ ကခ်င္ျပည္နယ္၊ဖားကန္႔ၿမိဳ႔နယ္၊ လုံးခင္း ရြာမွာ တည္ရွိပါတယ္။ ေမဓိကာရာမစာသင္တုိက္ အေၾကာင္းမေျပာခင္ လုံးခင္း အေၾကာင္းေျပာပါရေစ။
လုံးခင္း ဟာ ဖားကန္႔ ၿမိဳ႔မေရာက္မီ ၂ မုိင္ခန္႔အလုိမွာ တည္ရွိတာမို႕ ဖားကန္႔ၿမိဳ႕ကုိ ကားနဲ႔သြားပါက လုံးခင္း ကုိ အရင္ေရာက္ပါတယ္။ လုံးခင္းကားဂိတ္မွာ ေခတၱ ကားေရာလူပါ အနားယူၿပီးမွ ဖားကန္႔ၿမိဳ႔ဆီ ခရီးဆက္ေလ႔ရွိပါတယ္။ လုံးခင္းေရာက္ရင္ ဖားကန္႕ေရာက္ၿပီလို႔ ခရီးသည္မ်ား မွတ္သားတတ္ၾကပါတယ္။ဒါေၾကာင့္ ဖားကန္႔ၿမိဳ႕ကုိ ေရာက္ဖူးသူတုိင္း လုံးခင္း ကုိ သိၾကပါတယ္။ လုံးခင္းဆုိတဲ႔ စကားဟာ လုံးခန္႔ ဆုိတဲ႔ ရွမ္းစကား ကေန ေျပာင္းလဲလာတာလုိ႔ သိရပါတယ္။
လုံးခင္းရြာျဖစ္လာရျခင္း အေၾကာင္းက ရွမ္းသမိုင္း နဲ႔ တစ္စိတ္တေဒသ ဆက္စပ္ေနပါတယ္။ ၁၂၄၅ ခုႏွစ္က ဦးရူး (၁၀ ) ရြာ ဆုိတာ ရွိပါတယ္။ ၾကည္း (၆) ရြာ၊ ကုန္း (၄) ရြာ ေပါင္းထား တဲ႔ ဒီ (၁၀) ရြာရဲ႕ အႀကီးအကဲနာမည္ကို ဦးရူး လုိ႔ ေခၚပါတယ္။ သူအုပ္ခ်ဳပ္တဲ႔ ရြာေတြကုိ ဦးရူး (၁၀) ရြာ လုိ႔ေခၚပါတယ္။ ဒီရြာေတြကေတာ့ (ကုန္း-၄-ရြာ) ဦးရူး၊ကြမ္းဟဲ၊ဆယ္ဇင္း၊ ေရႊတြင္း တုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။ (ၾကည္း-၆-ရြာ) ကေတာ့ မာန္တန္၊လယ္ဆင့္၊ေမွာ္ႏြဲ႕၊မာန္တဲ၊ဖာတင္၊မာန္စိမ္း တုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီ (၁၀)ရြာကုိ ဦးရူး က အုပ္ခ်ဳပ္တာပါ။ ဦးရူး ရြာအနားက စီးဆင္းတဲ႔ေခ်ာင္း ကုိ ဦးရူးေခ်ာင္း လုိ႔ေခၚပါတယ္။ ေနာက္ကာလၾကာေတာ႔ ဥရုေခ်ာင္း လုိ႔ ေခၚၾကပါတယ္။ ရွမ္းမင္းသား ငလတ္ နဲ႕ ငဝ တုိ႔ ႏွစ္ေယာက္ က လြယ္ဆယ္ဖ ေတာင္တန္းမွာ ရွိတဲ႔ ေစာမူ နဲ႔ ေစာအပ္တုိ႔ကုိ ေတာင္တန္းမင္းႀကီး အရာခန္႔အပ္ၿပီး ေတာ႔ က်ားဟုံကုိ အလံကုိင္အရာထား ေနာက္္လုိက္ ေနာက္ပါ လူတစ္ေထာင္နဲ႔ ဦးရူး (၁၀) ရြာမွာ သူပုန္ထၾကပါတယ္။
ဒီ (၁၀) ရြာကေန စတင္ခဲ့တဲ႔ ရွမ္းသူပုန္အေရးအခင္းမွာ ေလာဆြန္႔တုိက္သူႀကီး ဦးေအာင္ဖ က ေလာဆြန္႔ ဂုိဏ္းခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ ဦးဝဏၰာဘိဓဇ ကုိ “ဆရာေတာ္ အခုစစ္ပြဲဟာ မုိးညွင္း၊မုိးေကာင္း၊ဝန္းသုိ၊ဗန္းေမာ္ အထိတုိက္ၿပီး ဗန္းေမာ္မွာ နန္းစုိက္ပါမယ္။ အဲဒီကေန ဆက္လက္ၿပီး ေအာက္ခြင္ေဒသ မႏၱေလးအထိ တုိက္ခုိက္ၿပီး မင္းဧကရာဇ္ အျဖစ္ကုိ ခံယူပါမယ္ဘုရား။ ဆရာေတာ္ကုိ နန္းဦးဆရာေတာ္ အျဖစ္တင္ေျမာက္ ကုိးကြယ္ပါမယ္။ ဒါေၾကာင့္ စစ္ပြဲမွာ ဆရာေတာ္ ကုိယ္တုိင္ တပ္ဦးကေန ခ်ီတပ္ေပးပါ ဟု ေလွ်ာက္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ေလာဆြန္႔ ဂိုဏ္းခ်ဳပ္ဆရာေတာ္က စဥ္းစားပါဦးမယ္ လုိ႔ ဦးေအာင္ဖကုိ ေျပာၾကားလုိက္ၿပီး ညအခါဆရာေတာ္က
တပည့္ရဟန္းေတြနဲ႔ အတူ စစ္ပြဲကုိ ေရွာင္တဲ႔အေနနဲ႔ နန္႔ဖမ္းခမ္းစမ္းရပ္ လမ္းအတုိင္း တိတ္တဆိတ္ ထြက္ခြါခဲ႔ကာ ကံဆီးနယ္ ဝေလာင္ကုန္း သိန္းေဖာ ကခ်င္ရြာမွာ ႂကြေရာက္သီတင္းသုံးေနုထုိင္ခဲ႔ ပါတယ္။ ဆရာေတာ္ႀကီးရဲ႕ ေနာက္ပါတပည့္မ်ားထဲမွာ ေနာင္အခါ လုံးခင္းဆရာေတာ္ျဖစ္လာမယ့္ ဦးဥာဏိႏၵ လည္း တစ္ပါးပါလာခဲ႔ပါတယ္။ ေလာဆြန္႔ဂုိဏ္းခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ဝေလာင္ကုန္းမွာ
ၾကြေရာက္သီတင္းသုံး ေနထုိင္ေၾကာင္း သိရတဲ႔ ကံဆီးေစာ္ဘြား ကံဆီးေနာင္ က ဆရာေတာ္အထံ လာေရာက္ ေတြ႔ဆုံဖူးေျမွာ္ကာ ပစၥည္း ၄ ပါးတုိ႔ကုိ လွဴဒါန္းခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ ရန္သူ သူပုန္
အတြက္ ဘာမွ ပူပန္စရာမလုိ ျငိမ္းခ်မ္းစြာ သီတင္းသုံး ေနထုိင္ႏုိင္ပါေၾကာင္းလွ်ာက္ထားခဲ႔ပါတယ္။
မုိးေကာင္းျမိဳ႔ဝန္ စစ္ကဲတုိ႔က ဦးရူး (၁၀) ရြာ သူပုန္ကိစၥကုိ ဘုရင႔္အထံ သံေတာ္ဦးတင္တဲ့အခါ သီေပါ ဘုရင္မင္းျမတ္က ဗုိလ္မာရင္ဘင္ ဦးစီးတဲ႔ ဘုရင္စစ္သည္ေတာ္ေတြကုိ ဧရာဝတီျမစ္ေၾကာင္းအတုိင္း ဆန္တက္ေစၿပီး သူပုန္ရန္ကုိ ႏွိမ္နင္းဖုိ႔ ေစလႊတ္ခဲ့ပါတယ္။ဘုရင့္စစ္သည္ေတာ္မ်ား မုိးေကာင္း
ေရာက္ေတာ့ ရွမ္းသူပုန္ေတြဟာ အင္းေတာ္ၾကီးဘက္ ဆုတ္ခြါ သြားၾကပါေတာ့တယ္။ ေနာက္ေတာ့ အခ်င္းခ်င္း စိတ္ဝမ္းကြဲၿပီး သူပုန္တပ္ပ်က္ခဲ႔ပါတယ္။ အင္းေတာ္ၾကီးဘက္ေရာက္လာတဲ႔ တခ်ိဳ႕
သူပုန္မ်ားကုိလည္း ေမာရိယမဟာဝံသ သီရိသုဓမၼာ ရာဇာ ဘြဲ႔ထူးရ ဝန္းသုိလ္ေစာ္ဘြား ဦးေအာင္ျမတ္ထြက္ ကိုယ္တုိင္ တုိက္ခုိက္ႏွိမ္နင္းတာမုိ႔ သူပုန္ရန္ေဘးဟာ ျပီးဆုံးသြားျပီး နန္႔တိန္း ေဘးဝဲယာရွိ နယ္သူ/ နယ္သားေတြဟာ ေအးခ်မ္းသာယာစြာ ေနထုိင္ခဲ႔ၾကပါတယ္။
ေလာဆြန္႔ဂုိဏ္းခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ ဘုရားၾကီးဟာ နန္႔တိန္းအင္းေတာ္ေဒသ ျငိမ္းခ်မ္းသာယာတာကုိ သိတဲ့အခါ ေနရင္းဌာနကုိ ျပန္ၾကြမယ့္အေၾကာင္း ကံဆီးေစာ္ဘြားအထံ လူလႊတ္အေၾကာင္းၾကား
လုိက္ပါတယ္။ ကံဆီးေစာ္ဘြားလည္း နီးစပ္ရာ သူႀကီးမ်ားကုိေခၚကာ ဆရာေတာ္အထံလာေရာက္ ဖူးေျမာ္ပါတယ္။ ထုိအခါ ကံဆီးေစာ္ဘြားက ဝေလာင္ကုန္း သူၾကီးနဲ႔ နီးစပ္သူမ်ားကုိ တုိင္ပင္ေစျပီး လုံးခင္းရြာ၌ ရဟန္းတစ္ပါးပင့္ထားရန္ ညွိႏွိဳင္းကာ သေဘာတူခဲ႔ ၾကပါတယ္။
အဲဒီေနာက္ ေလာဆြန္႔ဂုိဏ္းခ်ဳပ္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးအထံ လုံးခင္းရြာ သာသနာထြန္းကား
ျပန္ပြားေစဖို႔ရဟန္းတစ္ပါးကုိးကြယ္ခြင့္ေပးပါရန္ ေလွ်ာက္ထားေတာင္းပန္တဲ့အခါ ဂုိဏ္းခ်ဳပ္
ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီးက ဝမ္းသာအားရ သာဓု သုံးႀကိမ္ေခၚဆုိၿပီး တပည့္ျဖစ္တဲ႔ အရွင္ဥာဏိႏၵ
ကုိလက္ညိွဳးထိုးျပီး သူကုိပဲထားခဲ့မယ္ လုိ႔မိန္႔ေတာ္မူျပီးေနာက္ေလာဆြန္႔ရြာကုိ ျပန္ၾကြသြား
ပါတယ္။
လုံးခန္႔
ဝေလာင္လူမ်ိဳးတုိ႔ စရုိက္ကၾကမ္းတမ္းၾကပါတယ္။ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းဆုိလုိ႔ မယ္မယ္ရရမရွိ ျဖစ္သလုိေန ၾကဳံသလုိစား ဘဝမ်ိဳးနဲ႔ က်င္လည္ေနထုိင္ၾကပါတယ္။ ေခ်ာင္းႀကိဳ ေခ်ာင္းၾကားမွာ ငါးရွာျခင္းဟာ သူတုိ႔ရဲ႕ အဓိက လုပ္ငန္းတခုျဖစ္ပါတယ္။
ဝေလာင္လူမ်ိဳးေတြဟာ ဦးရူးေခ်ာင္း (အခု လုံးခင္းေက်ာင္းေရွ႕ရွိ ေခ်ာင္း) ကုိ ဆည္ပိတ္ကာ ငါးရွာေဖြစားေသာက္ၾကပါတယ္။ ရွမ္းအေခၚအေဝၚ လုံးခန္႔(လုံး-ဆင္း။ ခန္႔- ဆည္။) ေရွ႕ဆက္သြားရင္ ဆည္ေတြ႔မယ္ ဆုိတဲ့ လမ္းညႊန္စကား လုံးခန္႔ ကေန ဒီေန႕အေခၚအေဝၚ လုံးခင္းျဖစ္လာပါတယ္။
လုံးခင္းပထမဆရာေတာ္
မူလလုံးခင္းရြာဟာ အခုေနရာမွာတည္ရွိတာ မဟုတ္ပါဘူး။ လုံးခင္းအေရွ႕ဘက္ကမ္း လယ္ျပင္ရြာအနီး ဖန္ခါးေဆာင္ေနရာမွာ တည္ရွိခဲ႔တာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေနရာမွာ ဗုဒၶဘာသာ ကခ်င္ေစာ္ဘြားမ်ိဳး ၅ အိမ္ေလာက္နဲ႔ ဆရာေတာ္ ဦးဥာဏိႏၵ ဟာ ၁၂၄၆ ခုႏွစ္မွာ စတင္သာသနာျပဳခဲ႔ပါတယ္။ ၁၂၆၂ ခုႏွစ္ အခုတည္ရွိတဲ႔ ဒုတိယ လုံးခင္းရြာ ကုိတည္ေထာင္းျပီး ေရႊ႕ေျပာင္းကာသာသနာျပဳခဲ႔ပါတယ္။လုံးခင္းဆရာေတာ္ ဦးဥာဏိႏၵ ဟာ သာသနာျပဳခဲ႔ ျပီး ဆရာေတာ္ ဦးေဂါဝိႏၵ (ေနာင္အခါ မမုံ+ဖားကန္႔ ဆရာေတာ္) ဦးပညာ စေသာရဟန္းတပည့္မ်ားနဲ႔ သာသနာတုိးတက္ စည္ပင္ ေဝျဖာေနခ်ိန္ ၁၂၆၉ ခုႏွစ္မွာ တပည့္ အရွင္ပညာအား လုံးခင္းေက်ာင္းကုိ လႊဲအပ္ကာ လူ႔ေဘာင္ရပ္ထံ ခုိလွဳံခဲ႔ပါတယ္။
လုံးခင္းဒုတိယဆရာေတာ္
လုံးခင္းဒုတိယဆရာေတာ္ ဦးပညာဟာ ေမာ္လူးဇာတိျဖစ္ပါတယ္။လူအမည္ဆရာေအာင္ျဖစ္သည္။၁၂၆၉ ခုႏွစ္မွ စတင္ကာ လုံးခင္းသာသနာေတာ္ကုိ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေပးခဲ႔ပါတယ္။၁၂၇၄ ခုႏွစ္မွာ ဦးဝါယမ အား လႊဲအပ္ကာ လူ႔ေဘာင္ရပ္ဌာန္ ခုိဝင္သြားခဲ႔ပါတယ္။
တတိယလုံးခင္းဆရာေတာ္
ဆရာေတာ္ ဦးဝါယမ ဟာ (၁၂၇၄-၁၂၇၆) လုံးခင္းေက်ာင္းတုိက္မွာ ၂ ဝါမွ်သာ သီတင္းသုံးျပီး ၁၂၇၆ ခုႏွစ္ ျပာသုိလ္လ အင္းေတာ္ႀကီး နန္႔ပတဲေက်ာင္းမွာ သိကၡာခ်ခဲ႔ပါတယ္။ လုံးခင္းေက်ာင္းကုိ တပည့္ အရွင္နႏၵမာလာ ကို တစ္ဖန္ လႊဲအပ္ခဲ႔ပါတယ္။
စတုတၳ လုံးခင္းဆရာေတာ္
ဆရာေတာ္ ဦးနႏၵမာဟာ အာစရိယပရမၸရ အဆက္ဆက္သာသနာျပဳေတာ္မူခဲ႔တဲ႔ လုံးခင္းေက်ာင္းတုိက္မွာ ၁၂၇၆ ခုႏွစ္မွ စတင္ကာ သာသနာျပဳေတာ္မူခဲ႔ပါတယ္။
ကံဆီးဆရာေတာ္ရဲ႕ ေစတနာ
ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ ေလာဆြန္႔ဂုိဏ္းခ်ဳပ္ ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီးက “ေက်ာက္စိမ္းတြင္းသာသနာကုိ လုံးခင္းညီေတာ္ အရွင္ဥာဏိႏၵ နဲ႔ တုိင္ပင္ကာ ျပဳစုပါ” လုိိ႔ ထပ္ခါတလဲတလဲမိန္႔မွာခ်က္ စကားရပ္ကုိ လက်္ာဂုိဏ္းေထာက္ ပုညာဘိဓဇ ကံဆီးဆရာေတာ္ ရဲ႕နားမွာျပန္လည္ၾကားေယာင္္္ေနပါတယ္။ သုိ႕ေသာ္ ညီေတာ္ အရွင္ညာဏိႏၵ နဲ႔ သူတုိ႔ရဲ႕ တပည့္အစဥ္ အဆက္ဟာ ဆက္ကာဆက္ကာ လူဝတ္လဲခဲ႔ၾကတယ္။ဒီအတုိင္းသာ ခဏခဏျဖစ္ေနပါက သာသနာေတာ္ရဲ႔ အကုိင္းအခက္တုိ႔ဟာ ကင္းျပတ္ေတာ့မယ္။အနာဂါတ္သာသနာအတြက္ အရွင္ဝါယမ လူထြက္ ေမာင္ဘုိးညြန္႔ကုိ သာသနာေဘာင္ ျပန္လည္တက္ေရာက္ေစဖုိ႔ တရားျပနားခ်ရန္ သူ႔မွာ တာဝန္ရွိတယ္လို႔ ွႏွလုံးျပဳကာ ကံဆီးကေန လုံးခင္း ဆီသုိ႔ ႂကြလာခဲ႔ပါတယ္။ လုံးခင္းေရာက္တဲ႔အခါ ရဟန္းလူထြက္ ေမာင္ဘုိးညြန္႔ ရဲ႕မိခင္ ေဒၚႀကံ ကုိ အက်ိဳးအေၾကာင္းေျပာျပ ေသာအခါ ေဒၚႀကံက “ အရွင္ဘုရား ၏ တပည့္အား အရွင္ဘုရား စိတ္ႀကိဳက္သလုိ စီမံေတာ္မူပါဘုရား” ဟု ေလွ်ာက္ထား ခဲ့ပါတယ္။
ေနာက္ ေမာင္ဘုိးညြန္္႔ကို ေဟာေျပာျပသ ဆုံးမရာ ေမာင္ဘုိးညြန္႔က သူတစ္ဦးတည္း သကၤန္းမဝတ္ခ်င္ သူငယ္ခ်င္း ေမာင္ဘုိးလွ ပါ သကၤန္းဝတ္ရင္ ျပန္ဝတ္ပါ့မယ္ လုိ႔ ေလွ်ာက္ထား ခ်က္ေၾကာင့္ ေမာင္ဘုိးလွ ကုိပါ သကၤန္းဝတ္ဖုိ႔ တုိက္တြန္းရပါေတာ့တယ္။သကၤန္းဝတ္ဖုိ႔ အားလုံး သေဘာတူ ကတိျပဳၿပီး ေနာက္ တစ္ရက္မွာကံဆီးဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးဟာ ေမာင္ဘုိးညြန္႔ နဲ႕
ေမာင္ဘုိးလွတုိ႔ကုိ ေခၚၿပီး မႏၱေလးသုိ႔ ဘုရားဖူးသြားခဲ႔ပါတယ္။
ဘုရားဖူးရင္းသိကၡာထပ္
ေမာင္ဘုိးညြန္႔+ေမာင္ဘုိးလွ တုိ႔ကုိ မႏၱေလးၿမိဳ႔ တုတ္လမင္း (တုတ္လွမ္း) တုိက္ ခ႑သိမ္၌ ဦး ႏၵာစာရကုိ ဥပဇစ်ာယ္ျပဳကာ လက္ယာကမၼဝါစာ ဆရာ ဦးဇယႏၱ၊ လက္ဝဲကမၼဝါစာဆရာ ဦးစႏၵ၊ကာရက သံဃာ သုံးက်ိပ္ေက်ာ္ တုိ႔က ခ်ီးေျမွာက္တာမုိ႔ ၁၂၇၈ ခု၊ နယုန္လဆန္း၊၁၃ ရက္၊ အဂၤါေန႔နံနက္ ၅ နာရီ အခ်ိန္ ရဟန္းအျဖစ္သုိ႕ ေရာက္ေတာ္မူခဲ႔ပါတယ္။ ၁၂၇၈ ခုႏွစ္မွာ ဦးဝါယမ (ေမာင္ဘုိးညြန္႔) ဟာ ကံဆီးဆရာေတာ္ နဲ႔ အတူ ကံဆီးေက်ာင္းတုိက္ ၌ ဝါဆုိဝါကပ္ခဲ႔ပါတယ္။၁၂၇၉ ခုႏွစ္ ဝါဆုိလဆန္း ၁၃ ရက္ေန႔၌ လုံးခင္းသုိ႔ အလည္လာခဲ႔ရာ လက္ရွိဆရာေတာ္ ဦးနႏၵမာလာ က “ တပည့္က သိကၡာႀကီး၊ ဆရာက သိကၡာငယ္” ဟုဆုိၿပီး နဂုိကလည္း ဆရာ႔ေက်ာင္း၊အခုလည္း ဆရာ့ေက်ာင္း လို႔ သေဘာပုိက္ကာ သီတင္းသုံးပါ၊ တပည့္ေတာ္မွာ လည္း မေပ်ာ္ေတာ့၍ လူထြက္ပါေတာ့မယ္ လုိ႔ ေလွ်ာက္ထားၿပီး အရွင္ဝါယမ အထံ လုံးခင္းေက်ာင္း ကုိ ျပန္အပ္ကာ အရွင္နႏၵမာလာ သိကၡာခ် လူဝတ္လဲခဲ႔ပါတယ္။
ပဥၥမေျမာက္လုံးခင္းဆရာေတာ္
လုံးခင္းဆရာေတာ္ေလာင္းလ်ာ ေမာင္ဘုိးညႊန္႔ကုိ ၁၉၅၃ တန္ေဆာင္မုန္းလဆန္း ၁၂ ရက္၊ဗုဒၶဟူးေန႔ ေန႔ ၁ နာရီ အခ်ိန္ ခမည္ေတာ္ ဦးတုိး၊ မယ္ေတာ္ ေဒၚႀကံတုိ႔မွ ေတာ္ေမွာ္ေက်းရြာတြင္
မီးရွဴးသန္႔စင္ဖြားျမင္ပါတယ္။
ဆရာေတာ္ ဦးပညာကုိ ဥပဇၩာယ္ျပဳကာ ရဟန္းေဘာင္ဝင္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ ရဟန္း ၂ ဝါအရ
လုံးခင္းေက်ာင္း ေက်ာင္းထုိင္အျဖစ္
သာသနတာဝန္ကုိ ထမ္းေဆာင္ ၿပီး ၁၂၇၆၊ျပာသိုလ မွာ သိကၡာခ် ခဲ႔ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ ကံဆီးဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ႕
ေမတၱာရပ္ခံ နိဗၺာန္ လမ္းညႊန္ျပမွဳျဖင့္ ၁၂၇၈ ခု၊ နယုန္လမွာ ရဟန္းေဘာင္ျပန္လည္ ဝင္ေရာက္ခဲ႔ပါတယ္။
၁၂၈၁ ခု၊ လုံးခင္း ဝတ္ပြဲမွာ ဥရုေခ်ာင္း နဒီသိမ္တြင္ ကံဆီးေစာ္ဘြား ဆင္ဝါးေနာင္ ေစာ္ဘြားကေတာ္
ဂ်ေတာင္တုိ႔၏ ပစၥယာႏုဂၢဟ ကုိခံယူကာ ပုေနာပသမၸဒါ မဂၤလာ ဆင္ယင္ခဲ႔ပါတယ္။
၁၃၀၃ ခု၊တန္ေဆာင္မုန္း လဆန္း ၁၅ ရက္၊တနဂၤေႏြေန႔၊ေန႔ ၁ နာရီ ၆ မိနစ္အခ်ိန္
မုိးေကာင္းဂုိဏ္းအုပ္ဆရာေတာ္ ဦးအာသဖ (ေသာင္ဦး) ၊ ဂုိဏ္းေထာက္ဆရာေတာ္ ဦးအာစာရ (ေညာင္ပင္)
တုိ႔ကုိ အမွဴးထားကာ ရွစ္ေက်ာင္းဂုိဏ္း မုိးေကာင္းသံဃာ ႏွင့္ နန္႔တိန္း၊ အင္းေတာ္ ဝဲ-ယာ
သံဃာေတာ္ တုိ႔က လုံးခင္း ဆရာေတာ္ ဦးဝါယမ ကုိ လက္ဝဲဂုိဏ္းေထာက္အျဖစ္ ခန္႔အပ္ေတာ္မူၾက
ပါတယ္။
ဆရာေတာ္ ဦးဝါယမဟာ ၁၂၈၂ ခုႏွစ္၊ လယ္ျပင္ေတာရ၊၁၂၉၂ ခုႏွစ္မွ စ၍ ပ်ံလြန္ေတာ္မူသည္ အထိ ရတနာဂီရိေတာင္ (ေမွာ္စီစာ) ေတာရေက်ာင္း တုိ႔မွာ
အရညကဓူတင္ေဆာက္တည္ၿပီး တရားဘာဝနာတုိ႔ကုိ က်င့္ႀကံေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။
ပဥၥမေျမာက္လုံးခင္း ဆရာေတာ္ ဦးဝါယမ ပုံေတာ္
အံ့ဖြယ္ရာမ်ား
ဆရာေတာ္ႀကီး ရဲ႕ သီလဂုဏ္
သမာဓိဂုဏ္ က်င့္ႀကံအားထုတ္ေတာ္မူခဲ့ေသာ တရားဘာဝနာ ေမတၱာဓာတ္အသြယ္သြယ္တုိ႔က အမိမဲ႔သား
ေရနည္ငါးလုိ အာစရိယဂုဏ္ အျဖာျဖာကုိ တသစရာ ျဖစ္ေစပါေတာ့တယ္။ ဘာေၾကာင့္ဆုိေတာ့ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ႕
ရုပ္ကလာပ္ကုိ မီးရွိဳ႔တဲ့အခါ တံစူးဝါးနဲ႔ထုိးခုိက္ ေပါင္ကေန ေသြးမ်ားတသြင္သြင္ယုိစီးက်တာကုိ
ျမင္ရျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က တံစူးဝါးထုိးသူမွာ ဦးေဂၚရာျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္လုိ႔သာ
“ ငါ ျပန္လြန္ေတာ္မူရင္ မီးမရွိဳ႕ၾကနဲ႔” ဆုိတဲ့ စကားကုိ တပည့္မ်ားက သတိထားခဲ႔ပါက ဆရာေတာ္ပ်ံလြန္ေတာ္မူေသာ္လည္း
မပုပ္မသုိးေသာ ရုပ္ခႏၶာ ကုိ ေႏွာင္းေခတ္ ဗုဒၶဘာသာဝင္တုိ႔ အတုယူစရာ ျဖစ္လာႏုိင္ပါတယ္။
ဆရာေတာ္ႀကီး ရဲ႔႕ သီလဂုဏ္၊သမာဓိဂုဏ္၊ပညာဂုဏ္ တုိ႔ကုိ ေအာက္ေမ႔အမွတ္ရေစဖုိ႔ ဆရာေတာ္ႀကီး
ရဲ႕ အရုိးျပာတုိ႔ကုိ ဌာပနာၿပီး လုံးခင္းရြာ ေဘလီတံတား ေတာင္ဖက္ထိပ္၊ စစ္တပ္ကုန္း နဲ႔
ေက်ာက္စိမ္းရုံး တို႔အလယ္ မွာ လြမ္းေစတီ အျဖစ္တည္ထား ကုိးကြယ္ခဲ႔ပါတယ္။
|
|
|
|
ေမဓိကာရာမ စာသင္တုိက္ဟာ ကခ်င္ျပည္နယ္၊ဖားကန္႔ၿမိဳ႔နယ္၊ လုံးခင္း ရြာမွာ တည္ရွိပါတယ္။ ေမဓိကာရာမစာသင္တုိက္ အေၾကာင္းမေျပာခင္ လုံးခင္း အေၾကာင္းေျပာပါရေစ။
လုံးခင္း ဟာ ဖားကန္႔ ၿမိဳ႔မေရာက္မီ ၂ မုိင္ခန္႔အလုိမွာ တည္ရွိတာမို႕ ဖားကန္႔ၿမိဳ႕ကုိ ကားနဲ႔သြားပါက လုံးခင္း ကုိ အရင္ေရာက္ပါတယ္။ လုံးခင္းကားဂိတ္မွာ ေခတၱ ကားေရာလူပါ အနားယူၿပီးမွ ဖားကန္႔ၿမိဳ႔ဆီ ခရီးဆက္ေလ႔ရွိပါတယ္။ လုံးခင္းေရာက္ရင္ ဖားကန္႕ေရာက္ၿပီလို႔ ခရီးသည္မ်ား မွတ္သားတတ္ၾကပါတယ္။ဒါေၾကာင့္ ဖားကန္႔ၿမိဳ႕ကုိ ေရာက္ဖူးသူတုိင္း လုံးခင္း ကုိ သိၾကပါတယ္။ လုံးခင္းဆုိတဲ႔ စကားဟာ လုံးခန္႔ ဆုိတဲ႔ ရွမ္းစကား ကေန ေျပာင္းလဲလာတာလုိ႔ သိရပါတယ္။
လုံးခင္းရြာျဖစ္လာရျခင္း အေၾကာင္းက ရွမ္းသမိုင္း နဲ႔ တစ္စိတ္တေဒသ ဆက္စပ္ေနပါတယ္။ ၁၂၄၅ ခုႏွစ္က ဦးရူး (၁၀ ) ရြာ ဆုိတာ ရွိပါတယ္။ ၾကည္း (၆) ရြာ၊ ကုန္း (၄) ရြာ ေပါင္းထား တဲ႔ ဒီ (၁၀) ရြာရဲ႕ အႀကီးအကဲနာမည္ကို ဦးရူး လုိ႔ ေခၚပါတယ္။ သူအုပ္ခ်ဳပ္တဲ႔ ရြာေတြကုိ ဦးရူး (၁၀) ရြာ လုိ႔ေခၚပါတယ္။ ဒီရြာေတြကေတာ့ (ကုန္း-၄-ရြာ) ဦးရူး၊ကြမ္းဟဲ၊ဆယ္ဇင္း၊ ေရႊတြင္း တုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။ (ၾကည္း-၆-ရြာ) ကေတာ့ မာန္တန္၊လယ္ဆင့္၊ေမွာ္ႏြဲ႕၊မာန္တဲ၊ဖာတင္၊မာန္စိမ္း တုိ႔ျဖစ္ပါတယ္။
ဒီ (၁၀)ရြာကုိ ဦးရူး က အုပ္ခ်ဳပ္တာပါ။ ဦးရူး ရြာအနားက စီးဆင္းတဲ႔ေခ်ာင္း ကုိ ဦးရူးေခ်ာင္း လုိ႔ေခၚပါတယ္။ ေနာက္ကာလၾကာေတာ႔ ဥရုေခ်ာင္း လုိ႔ ေခၚၾကပါတယ္။ ရွမ္းမင္းသား ငလတ္ နဲ႕ ငဝ တုိ႔ ႏွစ္ေယာက္ က လြယ္ဆယ္ဖ ေတာင္တန္းမွာ ရွိတဲ႔ ေစာမူ နဲ႔ ေစာအပ္တုိ႔ကုိ ေတာင္တန္းမင္းႀကီး အရာခန္႔အပ္ၿပီး ေတာ႔ က်ားဟုံကုိ အလံကုိင္အရာထား ေနာက္္လုိက္ ေနာက္ပါ လူတစ္ေထာင္နဲ႔ ဦးရူး (၁၀) ရြာမွာ သူပုန္ထၾကပါတယ္။
ဒီ (၁၀) ရြာကေန စတင္ခဲ့တဲ႔ ရွမ္းသူပုန္အေရးအခင္းမွာ ေလာဆြန္႔တုိက္သူႀကီး ဦးေအာင္ဖ က ေလာဆြန္႔ ဂုိဏ္းခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ ဦးဝဏၰာဘိဓဇ ကုိ “ဆရာေတာ္ အခုစစ္ပြဲဟာ မုိးညွင္း၊မုိးေကာင္း၊ဝန္းသုိ၊ဗန္းေမာ္ အထိတုိက္ၿပီး ဗန္းေမာ္မွာ နန္းစုိက္ပါမယ္။ အဲဒီကေန ဆက္လက္ၿပီး ေအာက္ခြင္ေဒသ မႏၱေလးအထိ တုိက္ခုိက္ၿပီး မင္းဧကရာဇ္ အျဖစ္ကုိ ခံယူပါမယ္ဘုရား။ ဆရာေတာ္ကုိ နန္းဦးဆရာေတာ္ အျဖစ္တင္ေျမာက္ ကုိးကြယ္ပါမယ္။ ဒါေၾကာင့္ စစ္ပြဲမွာ ဆရာေတာ္ ကုိယ္တုိင္ တပ္ဦးကေန ခ်ီတပ္ေပးပါ ဟု ေလွ်ာက္ပါတယ္။ ဒီေတာ့ ေလာဆြန္႔ ဂိုဏ္းခ်ဳပ္ဆရာေတာ္က စဥ္းစားပါဦးမယ္ လုိ႔ ဦးေအာင္ဖကုိ ေျပာၾကားလုိက္ၿပီး ညအခါဆရာေတာ္က
တပည့္ရဟန္းေတြနဲ႔ အတူ စစ္ပြဲကုိ ေရွာင္တဲ႔အေနနဲ႔ နန္႔ဖမ္းခမ္းစမ္းရပ္ လမ္းအတုိင္း တိတ္တဆိတ္ ထြက္ခြါခဲ႔ကာ ကံဆီးနယ္ ဝေလာင္ကုန္း သိန္းေဖာ ကခ်င္ရြာမွာ ႂကြေရာက္သီတင္းသုံးေနုထုိင္ခဲ႔ ပါတယ္။ ဆရာေတာ္ႀကီးရဲ႕ ေနာက္ပါတပည့္မ်ားထဲမွာ ေနာင္အခါ လုံးခင္းဆရာေတာ္ျဖစ္လာမယ့္ ဦးဥာဏိႏၵ လည္း တစ္ပါးပါလာခဲ႔ပါတယ္။ ေလာဆြန္႔ဂုိဏ္းခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ဝေလာင္ကုန္းမွာ
ၾကြေရာက္သီတင္းသုံး ေနထုိင္ေၾကာင္း သိရတဲ႔ ကံဆီးေစာ္ဘြား ကံဆီးေနာင္ က ဆရာေတာ္အထံ လာေရာက္ ေတြ႔ဆုံဖူးေျမွာ္ကာ ပစၥည္း ၄ ပါးတုိ႔ကုိ လွဴဒါန္းခဲ့ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ ရန္သူ သူပုန္
အတြက္ ဘာမွ ပူပန္စရာမလုိ ျငိမ္းခ်မ္းစြာ သီတင္းသုံး ေနထုိင္ႏုိင္ပါေၾကာင္းလွ်ာက္ထားခဲ႔ပါတယ္။
မုိးေကာင္းျမိဳ႔ဝန္ စစ္ကဲတုိ႔က ဦးရူး (၁၀) ရြာ သူပုန္ကိစၥကုိ ဘုရင႔္အထံ သံေတာ္ဦးတင္တဲ့အခါ သီေပါ ဘုရင္မင္းျမတ္က ဗုိလ္မာရင္ဘင္ ဦးစီးတဲ႔ ဘုရင္စစ္သည္ေတာ္ေတြကုိ ဧရာဝတီျမစ္ေၾကာင္းအတုိင္း ဆန္တက္ေစၿပီး သူပုန္ရန္ကုိ ႏွိမ္နင္းဖုိ႔ ေစလႊတ္ခဲ့ပါတယ္။ဘုရင့္စစ္သည္ေတာ္မ်ား မုိးေကာင္း
ေရာက္ေတာ့ ရွမ္းသူပုန္ေတြဟာ အင္းေတာ္ၾကီးဘက္ ဆုတ္ခြါ သြားၾကပါေတာ့တယ္။ ေနာက္ေတာ့ အခ်င္းခ်င္း စိတ္ဝမ္းကြဲၿပီး သူပုန္တပ္ပ်က္ခဲ႔ပါတယ္။ အင္းေတာ္ၾကီးဘက္ေရာက္လာတဲ႔ တခ်ိဳ႕
သူပုန္မ်ားကုိလည္း ေမာရိယမဟာဝံသ သီရိသုဓမၼာ ရာဇာ ဘြဲ႔ထူးရ ဝန္းသုိလ္ေစာ္ဘြား ဦးေအာင္ျမတ္ထြက္ ကိုယ္တုိင္ တုိက္ခုိက္ႏွိမ္နင္းတာမုိ႔ သူပုန္ရန္ေဘးဟာ ျပီးဆုံးသြားျပီး နန္႔တိန္း ေဘးဝဲယာရွိ နယ္သူ/ နယ္သားေတြဟာ ေအးခ်မ္းသာယာစြာ ေနထုိင္ခဲ႔ၾကပါတယ္။
ေလာဆြန္႔ဂုိဏ္းခ်ဳပ္ဆရာေတာ္ ဘုရားၾကီးဟာ နန္႔တိန္းအင္းေတာ္ေဒသ ျငိမ္းခ်မ္းသာယာတာကုိ သိတဲ့အခါ ေနရင္းဌာနကုိ ျပန္ၾကြမယ့္အေၾကာင္း ကံဆီးေစာ္ဘြားအထံ လူလႊတ္အေၾကာင္းၾကား
လုိက္ပါတယ္။ ကံဆီးေစာ္ဘြားလည္း နီးစပ္ရာ သူႀကီးမ်ားကုိေခၚကာ ဆရာေတာ္အထံလာေရာက္ ဖူးေျမာ္ပါတယ္။ ထုိအခါ ကံဆီးေစာ္ဘြားက ဝေလာင္ကုန္း သူၾကီးနဲ႔ နီးစပ္သူမ်ားကုိ တုိင္ပင္ေစျပီး လုံးခင္းရြာ၌ ရဟန္းတစ္ပါးပင့္ထားရန္ ညွိႏွိဳင္းကာ သေဘာတူခဲ႔ ၾကပါတယ္။
အဲဒီေနာက္ ေလာဆြန္႔ဂုိဏ္းခ်ဳပ္ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးအထံ လုံးခင္းရြာ သာသနာထြန္းကား
ျပန္ပြားေစဖို႔ရဟန္းတစ္ပါးကုိးကြယ္ခြင့္ေပးပါရန္ ေလွ်ာက္ထားေတာင္းပန္တဲ့အခါ ဂုိဏ္းခ်ဳပ္
ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီးက ဝမ္းသာအားရ သာဓု သုံးႀကိမ္ေခၚဆုိၿပီး တပည့္ျဖစ္တဲ႔ အရွင္ဥာဏိႏၵ
ကုိလက္ညိွဳးထိုးျပီး သူကုိပဲထားခဲ့မယ္ လုိ႔မိန္႔ေတာ္မူျပီးေနာက္ေလာဆြန္႔ရြာကုိ ျပန္ၾကြသြား
ပါတယ္။
လုံးခန္႔
ဝေလာင္လူမ်ိဳးတုိ႔ စရုိက္ကၾကမ္းတမ္းၾကပါတယ္။ အသက္ေမြးဝမ္းေက်ာင္းဆုိလုိ႔ မယ္မယ္ရရမရွိ ျဖစ္သလုိေန ၾကဳံသလုိစား ဘဝမ်ိဳးနဲ႔ က်င္လည္ေနထုိင္ၾကပါတယ္။ ေခ်ာင္းႀကိဳ ေခ်ာင္းၾကားမွာ ငါးရွာျခင္းဟာ သူတုိ႔ရဲ႕ အဓိက လုပ္ငန္းတခုျဖစ္ပါတယ္။
ဝေလာင္လူမ်ိဳးေတြဟာ ဦးရူးေခ်ာင္း (အခု လုံးခင္းေက်ာင္းေရွ႕ရွိ ေခ်ာင္း) ကုိ ဆည္ပိတ္ကာ ငါးရွာေဖြစားေသာက္ၾကပါတယ္။ ရွမ္းအေခၚအေဝၚ လုံးခန္႔(လုံး-ဆင္း။ ခန္႔- ဆည္။) ေရွ႕ဆက္သြားရင္ ဆည္ေတြ႔မယ္ ဆုိတဲ့ လမ္းညႊန္စကား လုံးခန္႔ ကေန ဒီေန႕အေခၚအေဝၚ လုံးခင္းျဖစ္လာပါတယ္။
လုံးခင္းပထမဆရာေတာ္
မူလလုံးခင္းရြာဟာ အခုေနရာမွာတည္ရွိတာ မဟုတ္ပါဘူး။ လုံးခင္းအေရွ႕ဘက္ကမ္း လယ္ျပင္ရြာအနီး ဖန္ခါးေဆာင္ေနရာမွာ တည္ရွိခဲ႔တာျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီေနရာမွာ ဗုဒၶဘာသာ ကခ်င္ေစာ္ဘြားမ်ိဳး ၅ အိမ္ေလာက္နဲ႔ ဆရာေတာ္ ဦးဥာဏိႏၵ ဟာ ၁၂၄၆ ခုႏွစ္မွာ စတင္သာသနာျပဳခဲ႔ပါတယ္။ ၁၂၆၂ ခုႏွစ္ အခုတည္ရွိတဲ႔ ဒုတိယ လုံးခင္းရြာ ကုိတည္ေထာင္းျပီး ေရႊ႕ေျပာင္းကာသာသနာျပဳခဲ႔ပါတယ္။လုံးခင္းဆရာေတာ္ ဦးဥာဏိႏၵ ဟာ သာသနာျပဳခဲ႔ ျပီး ဆရာေတာ္ ဦးေဂါဝိႏၵ (ေနာင္အခါ မမုံ+ဖားကန္႔ ဆရာေတာ္) ဦးပညာ စေသာရဟန္းတပည့္မ်ားနဲ႔ သာသနာတုိးတက္ စည္ပင္ ေဝျဖာေနခ်ိန္ ၁၂၆၉ ခုႏွစ္မွာ တပည့္ အရွင္ပညာအား လုံးခင္းေက်ာင္းကုိ လႊဲအပ္ကာ လူ႔ေဘာင္ရပ္ထံ ခုိလွဳံခဲ႔ပါတယ္။
လုံးခင္းဒုတိယဆရာေတာ္
လုံးခင္းဒုတိယဆရာေတာ္ ဦးပညာဟာ ေမာ္လူးဇာတိျဖစ္ပါတယ္။လူအမည္ဆရာေအာင္ျဖစ္သည္။၁၂၆၉ ခုႏွစ္မွ စတင္ကာ လုံးခင္းသာသနာေတာ္ကုိ ျပဳစုပ်ိဳးေထာင္ေပးခဲ႔ပါတယ္။၁၂၇၄ ခုႏွစ္မွာ ဦးဝါယမ အား လႊဲအပ္ကာ လူ႔ေဘာင္ရပ္ဌာန္ ခုိဝင္သြားခဲ႔ပါတယ္။
တတိယလုံးခင္းဆရာေတာ္
ဆရာေတာ္ ဦးဝါယမ ဟာ (၁၂၇၄-၁၂၇၆) လုံးခင္းေက်ာင္းတုိက္မွာ ၂ ဝါမွ်သာ သီတင္းသုံးျပီး ၁၂၇၆ ခုႏွစ္ ျပာသုိလ္လ အင္းေတာ္ႀကီး နန္႔ပတဲေက်ာင္းမွာ သိကၡာခ်ခဲ႔ပါတယ္။ လုံးခင္းေက်ာင္းကုိ တပည့္ အရွင္နႏၵမာလာ ကို တစ္ဖန္ လႊဲအပ္ခဲ႔ပါတယ္။
စတုတၳ လုံးခင္းဆရာေတာ္
ဆရာေတာ္ ဦးနႏၵမာဟာ အာစရိယပရမၸရ အဆက္ဆက္သာသနာျပဳေတာ္မူခဲ႔တဲ႔ လုံးခင္းေက်ာင္းတုိက္မွာ ၁၂၇၆ ခုႏွစ္မွ စတင္ကာ သာသနာျပဳေတာ္မူခဲ႔ပါတယ္။
ကံဆီးဆရာေတာ္ရဲ႕ ေစတနာ
ေက်းဇူးေတာ္ရွင္ ေလာဆြန္႔ဂုိဏ္းခ်ဳပ္ ဆရာေတာ္ဘုရားၾကီးက “ေက်ာက္စိမ္းတြင္းသာသနာကုိ လုံးခင္းညီေတာ္ အရွင္ဥာဏိႏၵ နဲ႔ တုိင္ပင္ကာ ျပဳစုပါ” လုိိ႔ ထပ္ခါတလဲတလဲမိန္႔မွာခ်က္ စကားရပ္ကုိ လက်္ာဂုိဏ္းေထာက္ ပုညာဘိဓဇ ကံဆီးဆရာေတာ္ ရဲ႕နားမွာျပန္လည္ၾကားေယာင္္္ေနပါတယ္။ သုိ႕ေသာ္ ညီေတာ္ အရွင္ညာဏိႏၵ နဲ႔ သူတုိ႔ရဲ႕ တပည့္အစဥ္ အဆက္ဟာ ဆက္ကာဆက္ကာ လူဝတ္လဲခဲ႔ၾကတယ္။ဒီအတုိင္းသာ ခဏခဏျဖစ္ေနပါက သာသနာေတာ္ရဲ႔ အကုိင္းအခက္တုိ႔ဟာ ကင္းျပတ္ေတာ့မယ္။အနာဂါတ္သာသနာအတြက္ အရွင္ဝါယမ လူထြက္ ေမာင္ဘုိးညြန္႔ကုိ သာသနာေဘာင္ ျပန္လည္တက္ေရာက္ေစဖုိ႔ တရားျပနားခ်ရန္ သူ႔မွာ တာဝန္ရွိတယ္လို႔ ွႏွလုံးျပဳကာ ကံဆီးကေန လုံးခင္း ဆီသုိ႔ ႂကြလာခဲ႔ပါတယ္။ လုံးခင္းေရာက္တဲ႔အခါ ရဟန္းလူထြက္ ေမာင္ဘုိးညြန္႔ ရဲ႕မိခင္ ေဒၚႀကံ ကုိ အက်ိဳးအေၾကာင္းေျပာျပ ေသာအခါ ေဒၚႀကံက “ အရွင္ဘုရား ၏ တပည့္အား အရွင္ဘုရား စိတ္ႀကိဳက္သလုိ စီမံေတာ္မူပါဘုရား” ဟု ေလွ်ာက္ထား ခဲ့ပါတယ္။
ေနာက္ ေမာင္ဘုိးညြန္္႔ကို ေဟာေျပာျပသ ဆုံးမရာ ေမာင္ဘုိးညြန္႔က သူတစ္ဦးတည္း သကၤန္းမဝတ္ခ်င္ သူငယ္ခ်င္း ေမာင္ဘုိးလွ ပါ သကၤန္းဝတ္ရင္ ျပန္ဝတ္ပါ့မယ္ လုိ႔ ေလွ်ာက္ထား ခ်က္ေၾကာင့္ ေမာင္ဘုိးလွ ကုိပါ သကၤန္းဝတ္ဖုိ႔ တုိက္တြန္းရပါေတာ့တယ္။သကၤန္းဝတ္ဖုိ႔ အားလုံး သေဘာတူ ကတိျပဳၿပီး ေနာက္ တစ္ရက္မွာကံဆီးဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးဟာ ေမာင္ဘုိးညြန္႔ နဲ႕
ေမာင္ဘုိးလွတုိ႔ကုိ ေခၚၿပီး မႏၱေလးသုိ႔ ဘုရားဖူးသြားခဲ႔ပါတယ္။
ဘုရားဖူးရင္းသိကၡာထပ္
ေမာင္ဘုိးညြန္႔+ေမာင္ဘုိးလွ တုိ႔ကုိ မႏၱေလးၿမိဳ႔ တုတ္လမင္း (တုတ္လွမ္း) တုိက္ ခ႑သိမ္၌ ဦး ႏၵာစာရကုိ ဥပဇစ်ာယ္ျပဳကာ လက္ယာကမၼဝါစာ ဆရာ ဦးဇယႏၱ၊ လက္ဝဲကမၼဝါစာဆရာ ဦးစႏၵ၊ကာရက သံဃာ သုံးက်ိပ္ေက်ာ္ တုိ႔က ခ်ီးေျမွာက္တာမုိ႔ ၁၂၇၈ ခု၊ နယုန္လဆန္း၊၁၃ ရက္၊ အဂၤါေန႔နံနက္ ၅ နာရီ အခ်ိန္ ရဟန္းအျဖစ္သုိ႕ ေရာက္ေတာ္မူခဲ႔ပါတယ္။ ၁၂၇၈ ခုႏွစ္မွာ ဦးဝါယမ (ေမာင္ဘုိးညြန္႔) ဟာ ကံဆီးဆရာေတာ္ နဲ႔ အတူ ကံဆီးေက်ာင္းတုိက္ ၌ ဝါဆုိဝါကပ္ခဲ႔ပါတယ္။၁၂၇၉ ခုႏွစ္ ဝါဆုိလဆန္း ၁၃ ရက္ေန႔၌ လုံးခင္းသုိ႔ အလည္လာခဲ႔ရာ လက္ရွိဆရာေတာ္ ဦးနႏၵမာလာ က “ တပည့္က သိကၡာႀကီး၊ ဆရာက သိကၡာငယ္” ဟုဆုိၿပီး နဂုိကလည္း ဆရာ႔ေက်ာင္း၊အခုလည္း ဆရာ့ေက်ာင္း လို႔ သေဘာပုိက္ကာ သီတင္းသုံးပါ၊ တပည့္ေတာ္မွာ လည္း မေပ်ာ္ေတာ့၍ လူထြက္ပါေတာ့မယ္ လုိ႔ ေလွ်ာက္ထားၿပီး အရွင္ဝါယမ အထံ လုံးခင္းေက်ာင္း ကုိ ျပန္အပ္ကာ အရွင္နႏၵမာလာ သိကၡာခ် လူဝတ္လဲခဲ႔ပါတယ္။
ပဥၥမေျမာက္လုံးခင္းဆရာေတာ္
လုံးခင္းဆရာေတာ္ေလာင္းလ်ာ ေမာင္ဘုိးညႊန္႔ကုိ ၁၉၅၃ တန္ေဆာင္မုန္းလဆန္း ၁၂ ရက္၊ဗုဒၶဟူးေန႔ ေန႔ ၁ နာရီ အခ်ိန္ ခမည္ေတာ္ ဦးတုိး၊ မယ္ေတာ္ ေဒၚႀကံတုိ႔မွ ေတာ္ေမွာ္ေက်းရြာတြင္
မီးရွဴးသန္႔စင္ဖြားျမင္ပါတယ္။
ဆရာေတာ္ ဦးပညာကုိ ဥပဇၩာယ္ျပဳကာ ရဟန္းေဘာင္ဝင္ေရာက္ခဲ့ပါတယ္။ ရဟန္း ၂ ဝါအရ
လုံးခင္းေက်ာင္း ေက်ာင္းထုိင္အျဖစ္
သာသနတာဝန္ကုိ ထမ္းေဆာင္ ၿပီး ၁၂၇၆၊ျပာသိုလ မွာ သိကၡာခ် ခဲ႔ပါတယ္။ အဲဒီေနာက္ ကံဆီးဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ႕
ေမတၱာရပ္ခံ နိဗၺာန္ လမ္းညႊန္ျပမွဳျဖင့္ ၁၂၇၈ ခု၊ နယုန္လမွာ ရဟန္းေဘာင္ျပန္လည္ ဝင္ေရာက္ခဲ႔ပါတယ္။
၁၂၈၁ ခု၊ လုံးခင္း ဝတ္ပြဲမွာ ဥရုေခ်ာင္း နဒီသိမ္တြင္ ကံဆီးေစာ္ဘြား ဆင္ဝါးေနာင္ ေစာ္ဘြားကေတာ္
ဂ်ေတာင္တုိ႔၏ ပစၥယာႏုဂၢဟ ကုိခံယူကာ ပုေနာပသမၸဒါ မဂၤလာ ဆင္ယင္ခဲ႔ပါတယ္။
၁၃၀၃ ခု၊တန္ေဆာင္မုန္း လဆန္း ၁၅ ရက္၊တနဂၤေႏြေန႔၊ေန႔ ၁ နာရီ ၆ မိနစ္အခ်ိန္
မုိးေကာင္းဂုိဏ္းအုပ္ဆရာေတာ္ ဦးအာသဖ (ေသာင္ဦး) ၊ ဂုိဏ္းေထာက္ဆရာေတာ္ ဦးအာစာရ (ေညာင္ပင္)
တုိ႔ကုိ အမွဴးထားကာ ရွစ္ေက်ာင္းဂုိဏ္း မုိးေကာင္းသံဃာ ႏွင့္ နန္႔တိန္း၊ အင္းေတာ္ ဝဲ-ယာ
သံဃာေတာ္ တုိ႔က လုံးခင္း ဆရာေတာ္ ဦးဝါယမ ကုိ လက္ဝဲဂုိဏ္းေထာက္အျဖစ္ ခန္႔အပ္ေတာ္မူၾက
ပါတယ္။
ဆရာေတာ္ ဦးဝါယမဟာ ၁၂၈၂ ခုႏွစ္၊ လယ္ျပင္ေတာရ၊၁၂၉၂ ခုႏွစ္မွ စ၍ ပ်ံလြန္ေတာ္မူသည္ အထိ ရတနာဂီရိေတာင္ (ေမွာ္စီစာ) ေတာရေက်ာင္း တုိ႔မွာ
အရညကဓူတင္ေဆာက္တည္ၿပီး တရားဘာဝနာတုိ႔ကုိ က်င့္ႀကံေတာ္မူခဲ့ပါတယ္။
ပဥၥမေျမာက္လုံးခင္း ဆရာေတာ္ ဦးဝါယမ ပုံေတာ္
အံ့ဖြယ္ရာမ်ား
ဆရာေတာ္ႀကီး ရဲ႕ သီလဂုဏ္
သမာဓိဂုဏ္ က်င့္ႀကံအားထုတ္ေတာ္မူခဲ့ေသာ တရားဘာဝနာ ေမတၱာဓာတ္အသြယ္သြယ္တုိ႔က အမိမဲ႔သား
ေရနည္ငါးလုိ အာစရိယဂုဏ္ အျဖာျဖာကုိ တသစရာ ျဖစ္ေစပါေတာ့တယ္။ ဘာေၾကာင့္ဆုိေတာ့ ဆရာေတာ္ဘုရားႀကီးရဲ႕
ရုပ္ကလာပ္ကုိ မီးရွိဳ႔တဲ့အခါ တံစူးဝါးနဲ႔ထုိးခုိက္ ေပါင္ကေန ေသြးမ်ားတသြင္သြင္ယုိစီးက်တာကုိ
ျမင္ရျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီအခ်ိန္က တံစူးဝါးထုိးသူမွာ ဦးေဂၚရာျဖစ္ပါတယ္။ တကယ္လုိ႔သာ
“ ငါ ျပန္လြန္ေတာ္မူရင္ မီးမရွိဳ႕ၾကနဲ႔” ဆုိတဲ့ စကားကုိ တပည့္မ်ားက သတိထားခဲ႔ပါက ဆရာေတာ္ပ်ံလြန္ေတာ္မူေသာ္လည္း
မပုပ္မသုိးေသာ ရုပ္ခႏၶာ ကုိ ေႏွာင္းေခတ္ ဗုဒၶဘာသာဝင္တုိ႔ အတုယူစရာ ျဖစ္လာႏုိင္ပါတယ္။
ဆရာေတာ္ႀကီး ရဲ႔႕ သီလဂုဏ္၊သမာဓိဂုဏ္၊ပညာဂုဏ္ တုိ႔ကုိ ေအာက္ေမ႔အမွတ္ရေစဖုိ႔ ဆရာေတာ္ႀကီး
ရဲ႕ အရုိးျပာတုိ႔ကုိ ဌာပနာၿပီး လုံးခင္းရြာ ေဘလီတံတား ေတာင္ဖက္ထိပ္၊ စစ္တပ္ကုန္း နဲ႔
ေက်ာက္စိမ္းရုံး တို႔အလယ္ မွာ လြမ္းေစတီ အျဖစ္တည္ထား ကုိးကြယ္ခဲ႔ပါတယ္။
Author Box
Hi, We are templateify, we create best and free blogger templates for you all i hope you will like this lightly template we have put lot of effort on this template, Cheers, Follow us on: Facebook & Twitter
0 comments:
Post a Comment